loading...
Raahblog
nastaran بازدید : 23 پنجشنبه 18 دی 1399 نظرات (0)

ترمیم و درمان دندان شکسته چگونه انجام می شود؟

 

شکستگی دندان به صورت پیشامد بوده که ممکن است نتیجه حوادث ناگوار باشد، که این مورد امکان دارد برای هر فردی اتفاق بیفتد، که در این شرایط خاص نداشتن آگاهی لازم در مورد اقدامات احتیاطی، باعث ترک خوردن، تکه شدن و شکستن دندان می شود. شکستگی دندان در بعضی از مورد ها بدون درد بوده و به غیر از موضوع زیبایی و بهداشت، مشکلی ایجاد نمی کند. در دیگر موارد شاهد درد دندان شکسته هستیم، که ترمیم و درمان دندان شکسته یک فوریت پزشکی محسوب می شود، که نیاز به توجه و درمان سریع دارد.

آشنایی با فرم دندان های سالم

در ابتدا باید علل بروز دندان های شکسته شده را بررسی کنیم. دندان ساخته شده از سه لایه : مینا، عاج و پالپ 

جالب است بدانید که سخت ترین ماده در بدن انسان، لایه خارجی و بالایی دندان به نام مینا است، که حتی از استخوان هایی که اسکلت بدن انسان را تشکیل می دهند، قوی تر است. مینا لایه قابل رویت حفاظتی اطراف دندان می باشد که به رنگ سفید است.

تاج دندان را به قسمتی از دندان می گویند که در بالای لثه قرار گرفته، که با لبخند زدن مشاهده می شود. عاج بافت نرمی دارد که زیر مینا قرار گرفته است، عاج بیشترین بخش ساختار دندان را تشکیل می دهد و که برای محافظت از قسمت پالپ دندان که تشکیل شده از رگ های خونی و اعصاب، نقش مهمی ایفا می کند. در اصل می توان گفت که ریشه های دندان در فک توسط عاج و پالپ محکم نگه داشته می شود.

ریشه ای که در لثه و فک قرار دارد توسط لایه ای به نام سمنتوم پوشیده شده اند. سمنتوم تقریبا شبیه مینای دندان است، با این تفاوت که کمی نرم تر است. قطعا لایه ای که در معرض آسیب و شکستی قرار گرفته، لایه سطحی مینای دندان است.

وقتی که یک دندان آسیب می بیند، ترک خورده یا شکسته می شود، در وهله اول بیشترین تاثیر را بر مینا، همان لایه بیرونی دندان می گذارد. در شرایطی خاص ممکن است آسیب و شکستگی نیز باعث درگیر شدن عاج و پالپ دندان شود. 

 

ترمیم و درمان دندان شکسته

 

طریقه ترمیم و درمان دندان شکسته

باید گفت بهترین روش ترمیم و درمان دندان شکسته، به مواردی چون علت، میزان آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد. در اینجا توضیح می دهیم که دندانپزشکان چه روشی برای ترمیم دندان شکسته استفاده می کنند.

 

۱. کانتورینگ دندان

هنگامی که شکستگی دندان فرد بسیار کوچک و جزئی باشد، کار ترمیم آن به این صورت است که، دندان شکسته را گرد کرده و لبه های تیز آن را صیقل و صاف می کند، این گونه که همخوانی درستی با سایر دندان ها داشته باشد، و از نظر زیبایی کاملا طبیعی جلوه کند.

۲. پر کردن و یا چسباندن دندان شکسته

ترمیم دندان شکسته در این روش، از موادی مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود، که در قسمت شکستگی یا ترک دندان قرار می گیرد. این مواد می تواند شامل آمالگام یا کامپوزیت یا گلاس آینومر و غیره باشد. ترمیم و پر کردن دندان های پوسیده یا شکسته با استفاده از مواد همرنگ دندان بیشتر مورد توجه مراجعین است. 

۳. استفاده از روکش برای ترمیم دندان شکسته

یکی از روش های ترمیم دندان شکسته، روکش کردن آن است. به این صورت است که به طور اختصاصی برای هر بیمار ساخته و جایگزین دندان شکسته می شود. قسمت های پایه و ساختار اصلی در این حالت سالم باقی می ماند.در این شیوه یک تاج دندان مصنوعی جزئی یا کامل را پس از ساختن، به دندان وصل می کنند تا دندان مستحکم شده و تا جایی که بتواند دندان طبیعی را حفظ کند. گاهی برای اینکه از موفقیت در ترمیم دندان شکسته اطمینان حاصل شود، درمان کانال ریشه نیز انجام می دهند.

 

ترمیم و درمان دندان شکسته

 

۴. روش درمان کانال ریشه در ترمیم دندان شکسته

در صدمات شدیدتر، پالپ دندان (ساختار داخلی)  به شدت آسیب می بیند. در این روش می توان با تمیز کردن و پر کردن، ریشه طبیعی دندان را نجات داد. با نگهداری ریشه، تاج و مینای دندان سست شده و باید یک تاج مصنوعی تعبیه کرد.

5. راه حل نهایی، کشیدن دندان

اگر دندانهای بیمار دچار آسیب دیدگی شدید شده باشد، و امکان درمان آن توسط هیچ یک از روش های ترمیم دندان شکسته وجود نداشت، ممکن است تنها راه نجات آن کشیدن دندان باشد. این موضوع کاملا مشخص است که کشیدن دندان به ایجاد شکاف و فاصله بین دندان ها منجر می شود، در این مواقع فرد احساس نیاز به حفظ سلامت لثه، لبخند زیبا و افزایش اعتماد به نفس و نیز نوعی از دندان مصنوعی دارد، که  فرد بیمار می تواند یکی از روش های کاشت و ایمپلنت، برای ترمیم دندان شکسته خود اقدام کند. از سوی دیگر می توان در اصلاح طرح لبخند، دندانپزشک زیبایی، روش های درمان را با توجه به شرایط بیمار پیشنهاد دهد.

 

با انتخاب بهترین دندانپزشک زیبایی، شما می توانید از دندان های زیبا و لبخندی تاثیر گذار لذت ببرید.

شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک پونک جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و هرچه زودتر به رویای لبخند هالیوودی برسید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 224
  • بازدید سال : 1,263
  • بازدید کلی : 2,882