loading...
Raahblog
nastaran بازدید : 40 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

طراحی سایت و تاریخچه آن

بررسی و مطالعه طراحی سایت و تاریخچه آن مهارتی جدید محسوب می شود که نسبت به سایر حوزه های نوپا دارای ملاحظات خاص می باشد. همچنین باید گفت این مبحث ریشه در فعالیت های فردی و نفراتی دارد که در این زمینه در سراسر جهان فعالیت می کنند.

اینترنت در سال ۱۹۸۹ توسط Tim Berners.Lee خلق شد، و قطعا تیم برنرز لی فکر نمی کرد که تا این حد دنیای اینترنت تغییر کند. اینترنت در ابتدا از مقداری متن و عکس تشکیل شده بود، که همان عکس های ابتدایی آن زمان برای مردم بسیار جذاب بود. در آن زمان فرمول ها و روش هایی که دارای اجزای خاصی مانند گرافیک و یا مالتی مدیا باشند برای طراحی سایت وجود نداشت.

 در اصل می توان گفت که تاریخچه طراحی سایت گره خورده با تاریخچه اینترنت و بعد از آن حدودا هر ساله تغییرات مهمی مشاهده شده است. باید گفت در عصر حاضر تصور دنیای بدون اینترنت و بدون وب سایت ها شاید برای همه بسیار دشوار باشد.

طراحی سایت دارای بخش های گوناگونی است، اما به طور کل به دو بخش عمده تقسیم می شود:

  • کد نویسی هسته (Core) وب سایت :

پشت صحنه و تمام کارهای اصلی وب سایت در آن اتفاق می افتد.                   

  • طراحی قالب سایت :

پوسته ظاهری وب سایت بخش عمده ای از طراحی قالب سایت را تشکیل می دهد، و تعامل با Core وب سایت بخشی دیگر است که پوسته سایت را با هسته مرتبط می سازد.

در این سال ها تغییرات و پیشرفت های بی نظیری در زبان های برنامه نویسی طراحی سایت مشاهده شده و همچنین امکانات وب سایت ها بسیار بالاتر از تصور شده اند. اما در این محتوا می خواهیم به تاریخچه طراحی پوسته ظاهری وب سایت و به پیشرفت های صورت گرفته آن بپردازیم.  

سال ۱۹۸۹ عصر تاریک طراحی سایت :

عصر تاریک در تاریخچه طراحی سایت، باید همان روزهای آغازین طراحی سایت دانست. صفحه های نمایش در آن زمان به طور بکامل سیاه بودند و فقط چند مونو پیکسل کوچک وجود داشت. پس از این دوره عبور می کنیم و به جدول هایی که بخش اصلی دنیای وب را تشکیل می دادند وارد می شویم.

سال ۱۹۹۵ آغاز طراحی سایت (جدول ها) :

تولد اولین مرورگرهایی که توانایی نمایش عکس و تصاویر را داشتند و همچنین طراحی های جدول محور (Table-Base)، جزو اولین مرحله طراحی سایت به معنای امروزی خود به حساب می آمد.  برای دسته بندی اطلاعات بهترین گزینه استفاده از مفهوم جدول بود، که امروزه در حال حاضر نیز در تگ های HTML به همین نام مورد استفاده قرار می گیرد. برای طراحی سایت قرار دادن جدول ها در داخل هم راه هوشمندانه ای بود که توسط David Siegel مطرح شد.در همین دوره مفهوم طراحی قطعه قطعه (Slicing Design) بسیار محبوب شد. به این صورت بود که طرح های گرافیکی توسط طراح ساخته شده و به برنامه نویس می دهد تا طرح ها را به قطعات کوچک تبدیل کند، و سپس راه حلی را برای نمایش یکپارچه آن در وب می اندیشد. 

سال ۱۹۹۶ عصر طلایی آزادی (فلش) :

در طراحی سایت استفاده از فلش راهی بود برای از میان برداشتن محدودیت هایی که در طراحی وب سایت ها وجود داشت. به این صورت که طراح سایت می توانست هر مدل قالب، جلوه های متحرک، ویژگی های فعل و انفعالی و هر نوع فونت و خیلی از امکانات دیگر را تنها با ابزار فلش طراحی و اجرا کند. در نهایت نتیجه کار به صورت یک فایل فشرده برای نمایش به مرورگر ها ارسال می شد. ساختار فلش متاسفانه کاملا بسته بود و موتورهای جستجو نیز توانایی خواندن محتوای آن را نداشتند، و همچنین باید اشاره کنیم که امروزه نیز توانایی درک محتوای فلش را ندارند، و همچنین برای پردازش این صفحه ها منابع زیادی نیاز بود. باید اشاره کنیم که در طراحی سایت استفاده از فلش نیز رو به افول نهاد و امروزه وب سایت های کمی هستند که از فلش در طراحی خود استفاده می کنند.

سال ۱۹۹۸ CSS :

در همان دوره فلش CSS نیز متولد شد. CSS  یا همان Cascading Style Sheets، می توان گفت که روشی است که ساختار طراحی سایت را دسته بندی کرده و از لحاظ فنی و تکنیکی روش مناسبی محسوب می شود.مفهوم اصلی آن جداسازی بخش نمایشی و ظاهری سایت از محتوای آن بود. پس محتوای سایت در HTML و ظاهر و نحوه نمایش وب سایت در CSS تعریف می شد. در اصل CSS بیشتر یک زبان اخباری است تا یک زبان برنامه نویسی.

سال ۲۰۰۷ پیدایش موبایل- شبکه بندی و چهارچوب :

چالش اساسی در این دوره از تاریخ طراحی وب سایت، مرور وب سایت توسط موبایل بود.موضوعی که بسیار مورد توجه بود، نحوه نمایش محتوای سایت در صفحه های کوچک موبایل بود، و مسئله دیگر سرعت لود وب سایت بود که در آن زمان لود شدن کامل محتوای وب سایت باعث افزایش هزینه اینترنت موبایل می شد. برای غلبه بر این مورد، ایده column grids اولین قدم بود که در اصل طراحی سایت به صورت لایه های جدا از هم و با حد و مرز مشخص است. در نهایت  بعد از کشا کش های زیاد سیستم  grids ۹۶۰ برنده شد و تقسیم بندی ۱۲ ستونی روشی بود که در طراحی وب سایت متداول شد. در مرحله بعد استاندارد سازی عناصری چون فرم ها، منوها، دکمه ها و … در سایت به تناوب استفاده می شد.

سال ۲۰۱۰ طراحی سایت واکنشگرا :

نابغه ای به نام Ethan Marcotte  مفهوم طراحی سایت واکنشگرا را وارد تاریخچه سایت نمود، به این صورت که او تصمیم گرفت از محتوای یکسان با قالب های گوناگون برای نمایش وب سایت در صفحه های نمایش مختلف استفاده کند.واکنشگرا بودن برای یک سایت به معنای طرح ریزی چندین قالب مجزا است. از دید کاربر این روش به معنای کارکرد درست و مناسب وب سایت در موبایل است، ولی از دید یک برنامه نویس این است که در این روش چگونگی نمایش عکس ها، سرعت دانلود، نحوه نمایش عناصر مختلف وب سایت در دستگاههای گوناگون مشخص شود، که یکسان بودن محتوا مهمترین مزیت این کار محسوب می شد. در کل به این معنی است که شما دارای یک وب سایت و یک محتوا هستید که در دستگاهها و صفحه های مختلف به خوبی نمایش داده می شود.

سال ۲۰۱۰ دوره طراحی ساده :

قطعا قالب های بیشتر به زمان بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل طراحان سایت به این نتیجه رسیدند که فرایند طراحی سایت را ساده کنند، به این صورت که آنها تصمیم گرفتند افکت های تجملی را کنار گذاشته و به ریشه های گذشته طراحی سایت بازگردند. از آن دوره به بعد استفاده از فونت های جذاب، تصاویر شفاف و قالب های خلاقانه روشی است که برای طراحی سایت در نظر گرفته شده است، که همچنان از همین روش استفاده می شود. در اصل باید اشاره کنیم که همه عناصر وب سایت باید در خدمت محتوا بوده و در راستا انتقال پیام اصلی وب سایت باشند. بخش مهمی از طراحی وب سایت های امروزی ساده کردن عناصر بصری که Flat Design نیز نامیده می شود را تشکیل می دهند.

سال ۲۰۱۷ طراحی وب سایت و آینده ای روشن :

در عصر حاضر به علت رشد فرایند استفاده از موبایل ، بحث طراحی وب سایت به صورت Responsive به امری بدیهی تبدیل شده است. به این صورت که وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که به جز نمایش درست، در گوشی های موبایل نیز کار کردن با آن راحت باشد.

هر روزه شاهد آن هستیم که برای زیبا تر و کارآمدتر شدن وب سایت ها روش و تکنولوژی های جدیدی نیز خلق می شود. ایده هایی مثل Video Slider، Parallax و صفحه های Scrolling

امروزه بهینه سازی و سئو و تولید محتوا سایت برای موتورهای جستجو یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی طراحان وب سایت است. باید گفت وب سایتی که طراحی می شود باید پتانسیل رتبه های بالا را در جستجو گوگل داشته باشد و این به یکی از موضوعات اساسی تبدیل شده است. 

طراحی سایت آینده ای درخشان دارد. می توان گفت با آمدن شبکه های مجازی و دسترسی سریع تر و راحت تر کاربران به اینترنت، باعث شده که دنیای اینترنت تبدیل شود به یک فضای بازاریابی فوق العاده و باید گفت که به بزرگترین ابزار بازاریابی در طول تاریخ لقب گرفته است.

ما همواره شاهد آن هستیم که کسب و کارهایی کوچک و ساده می توانند تنها از طریق یک طراحی سایت حرفه ای به موفقیت های قابل ملاحظه ای برسند.

در این بین نباید گسترش طراحی فروشگاه اینترنتی را نیز فراموش کرد. هر ساله نیز میزان تراکنش هایی که در ایران و دنیا از طریق خرید های اینترنتی جا به جا شده در حال افزایش است، که این نشان می دهد فروش های اینترنتی وسعت بالایی دارند. 



در صورتی که جهت ورود به فضای آنلاین از طریق طراحی وب سایت اختصاصی و یا تولید اپلیکیشن نیاز به مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 232
  • بازدید سال : 1,271
  • بازدید کلی : 2,890